Slik kan du bli slankere og sunnere.

slik kan du spise deg slank og sunn:

  • Bytt ut brød med fiberknekkebrød.
  • Velg kjøtt- og fiskepålegg i stedet for syltetøy og brunost.
  • Lag en smoothie av frukt og bær i stedet for å drikke juice.
  • Bytt ut frokostblandingen med havregrøt.
  • Øk inntaket ditt av grønnsaker. Kutt opp neper, brokkoli, paprika eller hva du måtte ha (utvid gjerne repertoaret ditt). Legg det i en boks med tørkepapir på toppen. Sett det i kjøleskapet og ta den med på jobben. Spis grønnsakene som mellommåltid sammen med en neve nøtter og kanskje en yoghurt.
  • Er du glad i øl, velg en lavkarbo-type. Det har faktisk noe for seg.
  • Kos deg med det du liker av mørk sjokolade, litt peanøtter, oliven, ost (ikke overdriv) og rødvin en gang iblant.
  • En ypperlig kveldskos er tunfisk blandet med majones og gjerne kesam. Dette blir en ypperlig dipp for grønnsakene dine.
  • Annen sunn kosemat, som barna også liker, er epleskiver dyppet i peanøttsmør. Prøv, det er kjempegodt!
  • Spis mer grønnsaker enn poteter til middag. Ovnsbak gjerne grønnsakene sammen med laks og herlige krydderurter som chili, hvitløk og ingefær.
  • Bønner og linser er en rimelig og god erstatning for ris.
  • Velg fullkornpasta i stedet for den vanlige.
  • Prøv å unngå de verste melfellene! Sjekk varedeklarasjonen om du kjøper ferdigmat. Det hender at fiskegrateng, for eksempel, inneholder mer mel enn fisk.
  • Ta med deg oppskåret frukt og grønt, og gjerne noen nøtter, i vesken. Da har du sunn snacks lett tilgjengelig når energien synker og sulten stiger.
  • Bruk grovest mulig brød i matpakken. Legg gjerne ved et egg, en kald karbonade eller et kyllingbryst, som inneholder mye proteiner. Det krever litt innsats, men til gjengjeld får du mer et mer stabilt blodsukker og forbrenning, samt mer energi.

Lege Katarina Lien har følgende gode råd:

  • Det viktigste er ikke å tenke mengde, men type mat.
  • Velg karbohydrater som gir liten belastning på blodsukkeret (lav GI). Belastes blodsukkeret for mye, fører det til økt insulinproduksjon i kroppen, noe som igjen gir en tendens til fettlagring. Fullkorn, bønner, linser, grønnsaker, frukt og bær er eksempler på gode karbohydrater.
  • Mat med stor belastning på blodsukkeret (høy GI) gir økt appetitt og dårligere metthetsfølelse. Unngå i størst mulig grad sukker, stivelse, juice, hvitt brød, kaker, poteter, ris og pasta.
  • Spis rikelig med proteiner.
  • Sørg for en god andel gunstig fett. Det finner du i fet fisk, nøtter, frø, avokado, oliven og kaldpresset olje. En fet ostebit av og til er heller ikke å forakte.
  • Unngå transfett ? herdet, bearbeidet fett som brukes i matvarer med lang holdbarhetstid, som for eksempel kjeks og kaker.
  • Spis helst hver tredje time.
    Skrevet: 22.05.2010
  • Klokken: 14:18
  • Kategori: Blogg
  • Kommentarer: 9

jooo

22.05.2010 | 14:20

Hei ^^

veldig fin blogg :)

liker bildene dine og hvordan du skriver:)

<3

er nok en fast leser nåå :)

Zainab Yuukii

22.05.2010 | 14:20

Brae Tips :D

Og kjempe dyp og fin header.

andbham

22.05.2010 | 14:26

Bra tips!

Fin blogg :)
Man går jo opp i vekt av for mye havregrøt :p

stinemariefoto

22.05.2010 | 14:30

bra ips, disse skal jeg prøve =)

thecatman

22.05.2010 | 14:31

Kanskje jeg skal prøve noe av dette >^_^<

maybrittstyrkecoach

22.05.2010 | 14:54

Masse gode tips her ja :0) Nyt dagen, koooooooos deg masse :0)

Linda

22.05.2010 | 15:20

Masse flotte tips! :D

elllaneglelakk

23.05.2010 | 21:01

Bra tips ;D



Skriv en ny kommentar

Pinkangel

48, Bergen

Er du intrisert i å sponse bloggen min via produkter eller reklame? Ta kontakt på bente-wibecker@hotmail.com

Instagram
<div style="background-color: none transparent;"><a href="http://news.rsspump.com/" title="">news</a></div> ToppBlogg - toppliste for bloggere ToppBlogg - toppliste for bloggere ch1ll.no - Den nye blogglistench1ll.no - Den nye blogglisten
Instagram Instagram


Kategorier



Arkiv

hits