Ny runde med 5:2

 Har ikke vært på bloggen på lenge bare facebook og instagram. (pinkangel69) følg meg gjerne  på instagram.

Har nettopp begynt på 5:2 dieten igjen etter en liten pause. Så nå skal jeg halvfaste 2 dg i uken mandag og torsdag. Sist gang gikk jeg ned 7 kg så dette vet jeg fungerer. Dessuten er fasting sunt.

Bare les her:

 

Fra naturens side er vi ment å kunne tåle sulteperioder. Derfor er vi utstyrt med hormoner som stimulerer oss til å spise mer enn vi trenger i perioder med god tilgang på mat, som sommer og høst. Det er meningen at vi skal ha et ekstra fettlager til magre tider.

Over hele kloden har ulike folkeslag hatt fasteperioder. Enten av religiøse, kulturelle eller naturgitte årsaker. Beduiner kan leve på syv dadler og litt kamelmelk i ukesvis. Buskmenn i Afrika tygger sultstoppende blader når de er på jakt over flere dager i ørkenlignende landskap. Yogier påstår de 

leve kun på luft, og muslimer faster en hel måned fra soloppgang til solnedgang.

Å faste i korte perioder er sunt, mener noen forskere og eksperter.

- Foruten å gå ned i vekt, vil regelmessige fastedager blant annet senke risikoen for hjerte-karlidelser og kreft, sier forskere ved University of California, Berkeley.

- En lettvariant av fastingen, som å hoppe over lunsjen annenhver dag, har også gunstige effekter på kolesterolet og reduserer i tillegg triglyseriner i blodet (farlig fett), sier Dr Krista Varady, som har ledet en studie på overvektige ved Berkeley.

Hvorfor denne fastemetoden har så gunstig effekt på kroppen er ikke vitenskapelig avklart, men det er foretatt mye forskning, blant annet på rotter, siden 40-tallet.

Fasting har en viss innvirkning på fettreservenes fordeling på kroppen, men også på nivået av fettsyrer, hormoner og leptin, alle faktorer som påvirker forbrenningen. Korte faster viser seg også å trigge et gen som har som oppgave å beskytte cellene våre under harde kår, som sulteperioder. Ergo vil jevnlig faste reparere skader etter oksidativt stress (aldring), betennelser og insulinnivåer.

Kilder: Nutrition and Health, UAE University, Al Ain, United Arab Emirates. University of California, Berkeley. Wikipedia. The Journal of Experimental Biology. BradPilon.com

    Skrevet: 30.05.2014
  • Klokken: 14:52
  • Kategori: SLANK 2014
  • Kommentarer: 7

siljest

30.05.2014 | 15:03

så utrolig fin blogg! :) gjerne kommenter tilbake:)

30.05.2014 | 15:22

LOL og det der skal være sant? :P Søk opp the 80/10/10 lifestyle, og lær.

Marit

30.05.2014 | 15:36

Lykke til. :o) Har lurt litt på 5:2 jeg også, men jeg er jo allerede godt i gang med NOKA og et måltid om dagen. Hvis du bare begynner å si nei til alt som er godt, så går du jo ned uansett hvilken kur du går på. Men musklene kommer jo ikke sånn helt automatisk. Bare i beina, for jeg går mye. Magen derimot .. :( Lurer litt, hvordan gikk det på Bailine? Funka det?

Pinkangel

30.05.2014 | 21:40

Marit: går på bailine fremdeles det funker?? inn cm rundt om på kroppen.

Pinkangel

30.05.2014 | 21:41

Anonym: vet det er sant.

Pinkangel

30.05.2014 | 21:41

siljest: tusen takk søte deg ??

Pinkangel

30.05.2014 | 21:48

Anonym: det er sant. Og du går ned i vekt. Raw Foods som du ville jeg skulle lese om er ikke noe for meg. Aldri i livet! Jeg må ha noe som fungerer resten av livet og hvor jeg kan leve normalt de andre dagene jeg ikke faster. Men for all del vi er forskjellige og noen foretrekker å gjøre det med rein mat andre faste og noen kjører lavkarbo. Man må velge det som passer best for seg selv.



Skriv en ny kommentar

Pinkangel

48, Bergen

Er du intrisert i å sponse bloggen min via produkter eller reklame? Ta kontakt på bente-wibecker@hotmail.com

Instagram
<div style="background-color: none transparent;"><a href="http://news.rsspump.com/" title="">news</a></div> ToppBlogg - toppliste for bloggere ToppBlogg - toppliste for bloggere ch1ll.no - Den nye blogglistench1ll.no - Den nye blogglisten
Instagram Instagram


Kategorier



Arkiv

hits